Sådan kommer medarbejderne til at holde af hinanden og holde af deres arbejde

 

Sådan sikrer lederen, at medarbejderne kan lide hinanden og kan de lide deres arbejde: 
















Når medarbejderne kan lide deres kolleger kan de også lide deres arbejde. Nogle mennesker hader at gå på arbejde. Det skyldes, at de ikke kan lide alle deres kolleger eller ikke kan lide chefen. Det kan lederen gøre noget ved. Men umiddelbart lyder det ikke nemt, at få mennesker til at holde af hinanden, have det sjovt sammen, nyde hinandens selskab. Men hvad nu hvis lederen kan skabe et fællesskab, hvor alle kan lide hinanden? Løsningen kommer her:

Lederen kan bruge FISH! som er det enkleste og billigste redskab på markedet. FISH! består af film, bøger, plakater, hæfter, fisk, øvelser og planer for at skabe et fællesskab med gode relationer - og god hjælp til at komme i gang og holde det ved lige. Enhver leder kan gøre det selv - uden at blande eksterne konsulenter ind i opgaven.

Først lidt forhistorie. Det var Pike Place Fish i Seattle som skabte deres fællesskab i den nu verdensberømte fiskeforretning. Fiskeforretningen blev berømt for den måde de valgte at være sammen på som kolleger. Da det virkede kunne de begynde at kikke udad og gøre kunderne glade. Fiskehandlernes adfærd og historie blev til en film, en række bøger og et komplet undervisningskoncept, som bredte sig som en steppebrand. 

FISH! blev brugt i håndværkervirksomheder, i skoler, på kontorer, i butikker - alle steder hvor medarbejderne havde brug for at kunne lide hinanden.

De fire FISH! vaner der gør, at medarbejderne kan lide hinanden er:

  • Vær nærværende (vær helhjertet til stede for den kollega, der har brug for dig)
  • Leg (vær nysgerrig og kreativ og gå lidt længere end blot høflighed)
  • Vælg din holdning (vælg en produktiv reaktion, der hjælper dig med at håndtere det du møder)
  • Gør dem glade (alle dine handlinger bør gøre dine kolleger glade).

Disse 4 vaner bliver vist og yderligere forklaret i FISH! filmen. De kan afprøves sammen med medarbejderne - lidt ad gangen. Øvelser, metoder og planer er forberedt og udarbejdet for lederen, som ret hurtigt kan komme i gang med at invitere til denne nye moral, nye adfærd, nye fællesskabsfølelse, nye arbejdsglæde. 

FISH! redskaberne indeholder materiale nok, så lederen kan fortsætte på mange møder fremover i meget lang tid. FISH! er ikke et kvik fix til den kommende uge, men er en ny, praktisk og produktiv kultur.

Inden lederen ser sig om kan medarbejderne lide hinanden og jobbet. Ingen hokus pokus. Kun praktisk ledelse og fornuft.

På billedet øverst kan du se nogle medarbejdere fra en fiskeforretning på Sjælland. De er i fuld gang med at afprøve en af de fire nye vaner. De er i gang med at prøve at rose hinanden på ryggen. Den øvelse tager 3 minutter at gennemføre. Hver deltager får et papkort i en snor om halsen. Øvelsen forklares ude på gulvet eller udenfor på græsset. Alle må nu, med deres kuglepen højt hævet, skrive rosende sætninger på kollegernes rygge. Det tager ca. 3 minutter at skrive 7 til 10 rosende sætninger. Efter øvelsen må alle tage deres kort af og læse, hvad der er blevet skrevet. Disse kort gemmes typisk i mange år. 

Efter øvelsen taler medarbejderne om, hvad det vil sige at anerkende, rose, værdsætte, påskønne hinanden og hvor skønt det er, at modtage ros og at give ros. Det er også interessant at finde ud af, hvad forskellene på ros, anerkendelse, værdsættelse og påskønnelse egentlig er.  'Ros på ryggen' er et lille kursus i sig selv. Og tænk engang på alle de varianter man kan designe (Takkekort, En buket med ROS, Ros i tonsvis, ROSenbrød). 

OK. Det var 1 aktivitet. Hvad så nu?

Som leder er du nødt til at indlægge 1 aktivitet på hvert ugemøde du har. Aktiviteten skal hedde noget, som henviser til jeres kultur, jeres måde at være sammen på. Altså - kald den noget, så alle ved, at nu kommer den.

Aktiviteterne tager typisk 10 til 15 minutter. De skal forklares. De skal udføres. Og de skal følges op.

Her er 26 aktiviteter, så du har nok til et halvt år. Når det halve år er gået kan du starte forfra, men twiste aktiviteten en lille smule. Du kan også vælge, at udpege en medarbejder til at være teamets Kulturchef eller Motivationschef. Lad vedkommende stå for aktiviteterne. Husk at bakke denne person op på hvert eneste møde. Du kan også bestille en ekstern konsulent til at komme og lede de 15 kultur minutter. Én gang hver uge i et helt år. Det kommer til at koste lidt penge, men det kan være umagen værd.

Her kommer 26 aktiviteter, som alle er værdifulde og fulde af energi og mening. Hvis du ikke synes at aktiviteten er forklaret nok er du meget velkommen til at kontakte mig pr. mail.

  1. En om mig og 3 om os: Tegn 5 små cirkler og 1 stor cirkel i midten på et A4 papir og udfyld. De små cirkler skal dække lidt ind over den store. Opdel i grupper á 5 og bed alle om fortælle noget 'enestående' om dem selv og beskrive det med nogle få ord i en lille cirkel. Når alle 5 cirkler er udfyld kommer det lidt vanskelige arbejde med at finde 3 'enestående' ting som 'tiltaler' eller 'passer' alle. 
  2. Par: Tæl til 3. Erstat 1 med klap. Erstat 2 med tramp. Erstat 3 med 'hep'.
  3. Par: Stå i 2 rækker overfor hinanden. Alle observerer hinanden, drejer rundt og ændrer 5 ting. Vend og gæt.
  4. Stil jer alle ud på gulvet. Alle skal nu vælge 2 personer, som de skal holde samme afstand til. Når lederen flytter på 1 person følger alle med.
  5. Bed alle tage en ting med hjemmefra, som de værdsætter højt og lad 3 af dem præsentere hver uge.
  6. Formuler en intern tilfredshedsundersøgelse. Tal om hvert emne parvis. Udfyld den sammen.
  7. Syng en kanon-sang, hvor 1 tredjedel starter med at synge. 2. tredjedel starter senere og 3. tredjedel starter til sidst: Jeg gik mig ud om kvælden, hvor skoven stod så smuk. Mens gøgen sad i ellen, og kukkede kuk-kuk. Kuk-kuk, kuk-kuk, - kuk-kuk-kuk-kuk, kuk-kuk. Kuk-kuk, kuk-kuk, - kuk-kuk-kuk-kuk, kuk-kuk.  Vers 2 Jeg spurgte den, hvor mange, hvor mange år endnu? Den svarede med lange, sørgmodige kuk-kuk:  Omk. 2 Kuk-kuk, kuk-kuk, - kuk-kuk-kuk-kuk, kuk-kuk. Kuk-kuk, kuk-kuk, - kuk-kuk-kuk-kuk, kuk-kuk.  Vers 3 Engang skal andre træde, i vore jægerspor og andre fugle kvæde, i skovens løvsalskor.
  8. Her er dit DET. Se FISH! filmen og få opskriften på 1 handout til hver deltager.
  9. Se FISH! filmen på 18 minutter og tal bagefter parvis om hvilken scene I bedst kunne lide og hvorfor. Tal også om hvilken scene I mindst kunne lide og hvorfor.
  10. Download SPEED FISH! dialog-kortene og brug dem i 2 cirkler på gulv. Cirklerne roterer inden i hinanden, så alle hurtigt kommer til at tale med mange.
  11. Afslut jeres møde som Pike Place Fish fiskehandlerne gør. Én værdsætter én anden, som igen værdsætter én anden (ikke urets retning). Den sidste værdsætter den første. Værdsæt for at have sagt eller ydet noget på mødet.
  12. Lav en sætning ud af et akronym. Fx TEAM bliver til: Tirsdag er alle med. Opgaven er, at sætningen skal afspejle gruppens evne til at udføre et ekstraordinært arbejde eller en svær opgave.
  13. Stå eller sid i en rundkreds. De første fem tæller til 5. Herefter tæller de næste fem til 5. Tilbage ved start erstattes 1 med (valgfrit: et klap, et ord, en lyd, der skal huskes af alle og bruges efterfølgende). Fortsæt indtil alle tallene 1 til 5 er erstattede.  
  14.  Alle skriver en kendt, nulevende persons navn på en Post It og klæber den i panden på en kollega, som ikke har set hvad der står på Post It'en. Nu har alle en Post It i panden og må 1 ad gangen stille spørgsmål til de øvrige: Er jeg en mand? Er jeg politiker? Er jeg berømt? Når man får et JA til svar må man fortsætte med at spørge. Når man får et NEJ går turen videre til den næste.
  15. Brug sidste bogstav: Én starter med at værdsætte det samarbejde de har i gruppen. Fx med ordet 'Teamwork'. Den næste skal nu værdsætte med et ord der begynder med bogstavet K, fx 'Kanon'. Det næste ord skal begynde med N osv. Det er tilladt at hjælpe hinanden. Og det er en god ide at skrive ordene ned og bruge dem.
  16. Kort foredrag: Én beder en kollega om at holde et 1 minuts foredrag om et bestemt emne. Vedkommende skal nu tale uafbrudt i 1 minut om emnet. Der må spørges bagefter.
  17. Gæt et citat: Relevante citater udsat for gæt og grimasser.
  18. Robin Hood Pakkeleg: Køb 3 spændende ting og pak dem ind. Læg dem på bordet og forklar reglerne: Når man slår en 6'er må man vælge en pakke og give den til en kollega. Lederen tager tid på hvornår pakkelegen skal stoppe efter fx 3 minutter. Når alle pakker er uddelt må man tage fra én kollega og give til en anden kollega. I pakkerne bør der være noget relevant for teamet. 
  19.  Bind en sløjfe: Brug et reb der er langt nok til at alle kan gribe med begge hænder og stå skiftevis på hver sin side af rebet. Deltagerne må ikke slippe rebet på noget tidspunkt før de har bundet en sløjfe. Udstil sløjfen i mødelokalet.
  20. Et par holder hinanden om skuldrene, så de kun har 1 arm til rådighed hver. Nu skal parret pakke en gave ind i gavepapir og med bånd.
  21. Den krævende leder: Én udnævnes som krævende leder, som siger: 'Jeg er jeres krævende leder. Jeg skal (peger på en kollega) bruge 3 ting af jer alle som begynder med bogstavet O.' Så svarer kollegaen fx 'Omhyggelighed, omsorg og ordentlighed.' Denne leg handler ikke om at være dårlig eller ikke kunne. Derfor er det tilladt, at få hjælp fra kollegerne. Legen fortsætter med andre bogstaver. 
  22. Huskelisten: Én begynder og siger sætningen: 'Jeg gik i supermarkedet og købte 12 æbler' (der skal være nok til alle i teamet). Den næste siger: 'Jeg gik i supermarkedet og købte 12 æbler og 12 Pizzaer.' Sådan fortsætter legen bordet rundt. Kollegerne må godt hjælpe til undervejs.
  23. Vendespil: Læg et sæt spillekort ud på mødebordet med bagsiderne opad. En ad gangen må en kollega vende 2 kort. Når de 2 kort har samme værdi må de fjernes og kollegaen får en tur mere. Alle kollegerne må hjælpe til. 
  24. Slå en terning: Aftal først, hvad øjnene skal føre til. Fx 'slå en etter og hent kaffe og te til alle.' Eller fx 'slå en 2'er og hold et foredrag om teamwork.'
  25. Hvad er fjernet?: Stil en tildækket bakke med 20 ting på og lad teamet betragte tingene i 15 sekunder. Dæk bakken til igen og bring den udenfor døren og fjern nu 3 af tingene. Tildæk igen og vend tilbage til teamet. Nu skal de sammen blive enige om, hvilke 3 ting der er blevet fjernet.
  26. Fem kolleger lægger et puslespil med 5 brikker. Ingen må lægge hele puslespillet men kun deres egen brik. Lad kollegerne dyste mod hinanden. Brug puslespillet her: 

Efter aktiviteten kommer det vigtigste

Husk at tale om, hvad denne leg består af og hvad man øver sig på, når man leger legen. Er legen penge værd, at udføre sammen med kollegerne? Man kan fx spørge: Hvis vores direktør kommer ind ad døren, mens vi leger denne leg, og spørger 'Hvad laver I?' - hvad vil vi så svare? Direktøren kan erstattes af Danmarks Statsminister, en nøgleperson, en journalist, en vigtig kunde.

PS. Den leder der involverer sine medarbejdere i nyt, forandringer, nye systemer, fællesskabsånden, møderne, meningerne mv. er allerede godt på vej til at skabe en god stemning. Involvering betyder i sig selv, at medarbejderne er gode nok, er værd at inddrage og sætte til selvstændige ting. De 26 aktiviteter er et glimrende udtryk for dette.

Rigtig god fornøjelse med aktiviteterne!


Michael Meinhardt
LEADERSwarehouse.com 
☎ +45 71 92 55 63 ✉ info@LEADERSwarehouse.com

Comments

Popular posts from this blog

Find your own will and the will of your team

Commit to your purpose with FISH!

FISH! Quick Guide for leaders that need to see changes